Prihodnost urbane mobilnosti: Zakaj Evropa prehaja na e-mobilnost
Velika evropska mesta stavijo na električno mobilnost, da dosežejo podnebne cilje, razbremenijo ulice in očistijo zrak. Nova pravila EU, padajoči stroški baterij in hitro rastoče storitve skupne mobilnosti pospešujejo spremembo.

Velika evropska mesta stavijo na električno mobilnost, da bi dosegla podnebne cilje, sprostila ulice in očistila zrak. Novi predpisi EU, padajoče cene baterij in hitro rastoče storitve deljene mobilnosti pospešujejo ta prehod.
1. Politični zagon: EU gradi okvir
1.1 Mandat za ničelne emisije do leta 2035
V okviru paketa Pripravljeni na 55 mora biti vsak nov avtomobil in kombi, prodan po letu 2035, brez emisij [1].
1.2 AFIR: Polnjenje v velikem obsegu
Uredba o infrastrukturi za alternativna goriva (AFIR) zavezuje vsako državo članico, da zagotovi vsaj 1,3 kW javne polnilne zmogljivosti na registriran baterijski električni avtomobil in namesti hitre polnilne postaje na vsakih 60 km na osrednjih avtocestah [2].
1.3 Standardi za težka tovorna vozila in avtobuse
Revidirane omejitve CO₂ za težka tovorna vozila zahtevajo 45-odstotno zmanjšanje do leta 2030 in 90-odstotno do leta 2040, medtem ko mora biti 90 % novih mestnih avtobusov do leta 2030 brez emisij [3].
2. Urbani glavoboli: Zastoji in kakovost zraka
Vozniki v Londonu še vedno izgubijo 101 uro na leto v prometu, kar je v letu 2024 britansko gospodarstvo stalo 7,7 milijarde funtov [5].
Kakovost zraka se izboljšuje, a ostaja izziv: koncentracije NO2 ob cestah v Londonu so se po uvedbi cone ULEZ po vsem mestu znižale za 49 % v primerjavi z letom 2016, vendar 96 % mestnih Evropejcev še vedno diha zrak z vsebnostjo PM2,5 nad smernicami SZO [4],[7].
3. Tržni zagon: Od avtomobilov do avtobusov
BloombergNEF pričakuje, da se bo v letu 2025 po svetu prodalo skoraj 22 milijonov baterijskih električnih in priključnih hibridnih avtomobilov, pri čemer bo Evropa predstavljala 17-odstotni delež [9].
Mesta hitro prenavljajo svoje avtobusne flote: 49 % novih mestnih avtobusov v EU v letu 2024 je bilo brez emisij, kar je več kot 36 % v letu 2023 [8].
4. Razcvet deljene mobilnosti in mikromobilnosti
Uporaba deljene mobilnosti je v letu 2024 v Evropi dosegla 640 milijonov potovanj. Samo v Londonu so zabeležili 28 milijonov voženj s kolesi brez postaj, medtem ko je pariški Vélib' zabeležil skoraj 50 milijonov potovanj [6].
5. Mesta na novo zasnovana
Parkirišča ob robovih cest se umikajo polnilnim postajam in parkletom; tišji e-avtobusi zmanjšujejo hrupno onesnaženje; in pilotni projekti od vozila do omrežja (V2G) – kot je uvedba 500 dvosmernih Renaultov v Utrechtu – spreminjajo flote električnih vozil v porazdeljene hranilnike za obnovljive vire energije [10].
6. Ključni poudarki
- Prepoved prodaje novih avtomobilov z notranjim izgorevanjem v EU do leta 2035 je potrjena [1].
- AFIR zagotavlja gosta in interoperabilna polnilna omrežja [2].
- Težka tovorna vozila in avtobusi so naslednji na vrsti za globoko dekarbonizacijo [3].
- Koristi za kakovost zraka in zmanjšanje zastojev so že opazne v večjih mestih [4],[5].
- Deljena e-mobilnost in avtobusi brez emisij se hitro širijo [6],[8].
- Pilotni projekti od vozila do omrežja nakazujejo na bolj odporen mestni energetski sistem [10].
Viri
- Evropska komisija, »Pripravljeni na 55: EU dosega nov mejnik, da bodo vsi novi avtomobili in kombiji od leta 2035 brez emisij,« 28. marec 2023.
- ICCT, »Posodobitev politike Uredbe Evropske unije o infrastrukturi za alternativna goriva (AFIR),« april 2023.
- Reuters, »Države EU potrdile zakon za zmanjšanje emisij CO₂ tovornjakov,« 13. maj 2024.
- Transport for London, Poročilo o osnovnem spremljanju kakovosti zraka v predoru Silvertown, december 2024.
- INRIX, »Urbani zastoji v letu 2024 in naprej,« 10. februar 2025.
- Observatorij za urbano mobilnost EU, »Število potovanj z deljeno mobilnostjo v Evropi se je v letu 2024 povzpelo na 640 milijonov,« 3. april 2025.
- Avstrijska agencija za okolje, »Stanje kakovosti zraka v Evropi 2024,« 6. junij 2024.
- EcoWatch, »49 % novih avtobusov v EU v letu 2024 je bilo modelov z ničelnimi emisijami,« 4. marec 2025.
- BloombergNEF preko Ackodrive, »Prodaja električnih vozil bo v letu 2025 po svetu skokovito narasla,« 18. junij 2025.
- Reuters, »Nizozemsko podjetje za souporabo avtomobilov dodaja električna vozila Renault, ki lahko napajajo lokalno omrežje,« 4. junij 2025.